Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2009

ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Είναι μιά σειρά από σκέψεις που αφορούν την οδική ασφάλεια. Είναι σκέψεις ενός οδηγού με τον κοινό νού που κυκλοφορεί επι 36 χρόνια στους ελληνικούς δρόμους και όχι μόνον. Εχω συνειδητοποιήσει ότι κυκλοφορώντας στους ελληνικούς δρόμους μπαίνεις εκών άκων στο παιχνίδι των πιθανοτήτων επιβίωσης. Οι πιθανότητες αυτές διέπονται τελικά από τις συμπεριφορές οδήγησης , των άλλων και τις δικές σου. Εφόσον δεν μπορείς , σαν μεμονωμένος οδηγός, να επηρεάσεις τις συμπεριφορές των άλλων οδηγών , φρόντισε τουλάχιστον να διαμορφώσεις έτσι την δική σου συμπεριφορά ώστε να εξασφαλίσεις την μεγιστοποίηση των πιθανοτήτων επιβίωσης. Οδική συμπεριφορά σημαίνει το φάσμα των δράσεων και αντιδράσεών σου ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες κυκλοφορίες. Η καλή οδική συμπεριφορά διέπεται από την δυνατότητα «πρόβλεψης» μιάς επικείμενης εμπλοκής σε ατύχημα. Πιστεύω δηλαδή ότι ένα ατύχημα έχει σαν αιτία του τον αιφνιδιασμό κάποιου οδηγού από κάποια απρόβλεπτη συμπεριφορά ενός άλλου οδηγού και την μη δυνατότητα του πρώτου να αντιδράσει υπο τις δημιουργούμενες περιστάσεις. Το ζητούμενο λοιπόν είναι αφενός η αποφυγή της πρόκλησης αιφνιδιασμού στον άλλο και αφετέρου η πρόνοιά μας να συμπεριφερόμαστε έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες να αιφνιδιαστούμε από την συμπεριφορά του άλλου.
Αλλά είναι καιρός να προχωρήσουμε σε μερικά παραδείγματα. Στην περίπτωση κλειστού αυτοκινητοδρόμου πχ του Αθηνών-Κορίνθου, του Κορίνθου-Τρίπολης, του Αθηνών – Θεσσαλονίκης (πλήν βεβαίως Μαλιακού και Τεμπών) και της Αττικής οδού, υπάρχει, όπως σε κάθε δρόμο τέτοιου τύπου στο εξωτερικό, η λεγόμενη λωρίδα επείγουσας ανάγκης (emergency lane), η δεξιώτερη από τις άλλες, η οποία χωρίζεται από τις υπόλοιπες με συνεχή λευκή (ή κίτρινη) διαχωριστική γραμμή. Δυστυχώς, πλήν της περιπτώσεως της Αττικής οδού, δεν υπάρχει καμμία υπενθύμηση ή σύσταση ότι δεν πρέπει επουδενί να χρησιμοποιείται αυτή η λωρίδα για πορεία. Η λωρίδα αυτή προορίζεται και μόνον για την κατεπείγουσα στάση σε αυτήν ενός οχήματος του οποίου ο οδηγός διαπιστώνει την ανάγκη να σταματήσει για ποικίλους λόγους (ξαφνική αδιαθεσία, βλάβη του οχήματος , ….τσίμπημα από σφήκα, επικίνδυνος διαπληκτισμός μεταξύ των επιβατών κλπ.). Αν μάλιστα κάποιος οδηγός κινείται την στιγμή του απρόοπτου συμβάντος στην λωρίδα την αμέσως αριστερότερη της λωρίδας επείγουσας ανάγκης, πρέπει να μπορεί σε χρόνο μηδέν και χωρίς καμμία προειδοποίηση (φλάς κλπ) να καταλαμβάνει την λωρίδα επείγουσας ανάγκης και να σταματάει ακαριαίως και χωρίς τον κίνδυνο να πέσει επάνω του κάποιος που πορεύεται εκείνη την στιγμή (παρανόμως) στην λωρίδα. Γιαυτό και επιβάλλεται η αυστηρή απαγόρευση της πορείας των οχημάτων στην λωρίδα επείγουσας ανάγκης.
Στην περίπτωση τώρα δρόμου που δεν είναι αυτοκινητόδρομος δηλαδή δεν έχει προστατευτικό στηθαίο μεταξύ των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας, όπως η περίπτωση του δρόμου Κορίνθου – Πατρών (πλήν των σημείων των κόμβων και του τμήματος Ακράτας – Διακοφτού) υπάρχει μία λωρίδα ανα κατεύθυνση και δίπλα της (δεξιά της), χωριζόμενη από αυτήν με συνεχή γραμμή, μία στενότερη λωρίδα , τύπου επειγούσης ανάγκης, την οποία βέβαια ουδείς διανοείται να χρησιμοποιήσει ως τοιαύτη και τούτο λόγω της στενότητας του οδοστρώματος.
Ο δρόμος αυτός έχει πολλές στροφές, άλλες εύκολες με σχετική ορατότητα αλλά και αρκετές ..αρκετά κλειστές. Ενας οδηγός που δεν θέλει να παραβεί τα όρια ταχύτητας, όπως συμβαίνει κατά κανόνα στην … ζούγκλα της εξωτερικής λωρίδας όπου σημειώνονται ταχύτητες από 120 χμ/ώρα και πάνω (ενώ το όριο ταχύτητας είναι τα 100 χμ/ώρα), πορεύεται αναγκαστικά ιππαστί στην προαναφερθείσα συνεχή γραμμή και στο δεξιόν της κατεύθυνσης. Αυτός ο οδηγός διατρέχει κάποιον σχετικό κίνδυνο να αιφνιδιαστεί από την ύπαρξη κάποιου οχήματος που έχει σταματήσει πάνω σε κλειστή, δεξιά βεβαίως, στροφή, δεν έχει βάλει προειδοποιητικό κώνο παρα μόνον ελάχιστα μέτρα πίσω από το σταματημένο όχημα δηλαδή στις περισσότερες περιπτώσεις πάνω στο τόξο της στροφής και όχι στην αρχή της στροφής ώστε να τον δεί ο επερχόμενος οδηγός όταν ακόμη βρίσκεται στην ευθεία άρα αρκετά έγκαιρα ώστε να αλλάξει ψύχραιμα λωρίδα. Παρόμοια περίπτωση είναι εκείνη κάποιου συνεργείου αποψίλωσης ή καθαριότητας (μάλλον σπανίως αλλά υπαρκτής πιθανότητας) που δουλεύει πάνω σε δεξιά στροφή και έχει βάλει κώνους ή κώνο πάνω στην στροφή και όχι στην αρχή της στροφής δηλαδή στο τέλος της ευθείας. Στην περίπτωση ενός τέτοιου αιφνιδιασμού η ενστικτώδης αντίδραση του οδηγού είναι να πάει αμέσως αριστερότερα με κίνδυνο να αιφνιδιάσει μοιραία αυτόν που πορεύεται (ποιός ξέρει με τι ταχύτητα ) στην εξωτερική λωρίδα. Λογικά, από το παραπάνω περιγραφέν ενδεχόμενο, προκύπτει και το συμπέρασμα ότι σε έναν δρόμο σαν κι αυτόν καθώς πορευόμαστε προς μια κλειστή αριστερή στροφή , καλό θα είναι αν δούμε όχημα σταματημένο στο αντίθετο ρεύμα και πάνω στην στροφή, να χαμηλώσουμε ταχύτητα ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε καλύτερα την ενδεχομένως δύσκολη κατάσταση που θα δημιουργηθεί από τον λόγω κλειστής στροφής και περιορισμένης ορατότητας αιφνιδιασμό των αντιθέτως ερχομένων από το σταματημένο στο δικό τους ρεύμα όχημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου